úterý 18. listopadu 2014

Co ochutnat ve Finsku



Jak jste si asi všimli, několik dní jsem tu byla neaktivní. Byla jsem totiž aktivní jinde :) S Belgičanem jsme se rozhodli, že navštívíme naše kamarády, kteří žijí již déle než dva roky ve Finsku, nedaleko Helsinek. Listopad sice není ten nejkrásnější měsíc pro návštěvu Helsinek a okolí (listí už spadlo, sníh ještě ne, světlo je jen pár hodin denně a vánoční trhy ještě nezačaly), přesto jsme si ale dovolenou užili, podívali se dokonce i do Estonska, a jak říká jedna moje kamarádka vždy poté, co se odněkud vrátí: "To jídlo byl zase největší zážitek".

Takže, co jsme ve Finsku ochutnali a co bych si s chutí dala znovu?

Polévky
Finové si velmi potrpí na polévky. Jen během našeho krátkého pobytu jsme ochutnali tři různé polévky. Tradičně ve čtvrtek se podává hustá hrachová polévka s uzeným masem, do které si místní přidávají hořčici. Já jsem měla možnost ochutnat ji v Espoo ve Villa Pentry (http://www.villapentry.fi/ , doporučuji - velmi příjemná domácí restaurace, večer drahá, přes oběd 10 Euro/osoba/bufet ve stylu all you can eat, výhled na moře), kde chutnala jako poctivá hrachovka od babičky. 
Mezi další polévkové speciality patří lososová polévka - polévka se skládá z vařených brambor, kousků lososa, smetany ke šlehání a kopru. Je velmi jemná a chutná. Ochutnat ji můžete na různých trzích, nebo třeba v restauraci v muzeu přírody (http://www.haltia.com/restaurant-2/). Opět se jedná o krásné prostředí a, stejně jako v jiných restauracích ve Finsku, oběd probíhá formou bufetu.
No a nebyli bychom ve Finsku, kdybychom neochutnali něco ze soba - dali jsme si tedy sobí sýrovou polévku v Café Vanilla na ostrově Suomenlinna. Je to malinkaté, příjemné bistro a polévka nás zasytila na několik hodin.

Hlavní jídla
Stejně jako v Ikee, i ve Finsku frčí masové kuličky a Finové jen neradi slyší, že toto jídlo pochází ze Švédska. Pokud máte rádi mleté maso, můžete si ho dopřát zabalené také v zelném listu. Bát se nemusíte ani různých druhů ryb, lososem počínaje a herinkem na sladko konče. Finové mají rádi kombinace slaného a sladkého a byli to právě oni, kdo ke švédským masovým kuličkám začal podávat brusinky. Mezi přílohami hrají prim brambory, podává se také grilovaná zelenina, mně osobně velmi chutnala dušená mrkev s kroupami a houbami. Na pohled nepříliš vábné, chuťově excelentní.

Dezerty
Pokud se chcete přesvědčit, že Finové nevyrábějí jen vodku, ale taky třeba čokoládu, zajděte v Helsinkách do kavárny Fazer a budou vám oči přecházet. Je to nejen čokoládový obchod, ale i kavárna a sendvičárna - sice poměrně drahá, ale za ochutnání to stojí. Jinak doporučuji, jestli jste mívali rádi takové ty klasické arabesky, než do nich začali přidávat všechno možné a tunu cukru navíc, kupte si od Fazeru bonbony Julia. To želé v nich je dokonalé.
V restauracích v době oběda dostanete dost možná jako zákusek palačinky nebo trhanec, obzvlášť ve čtvrtek. Ve výše zmiňované Villa Pentry se jedná o trhanec luxusní, s nejlepší šlehačkou, co jsem kdy jedla a skvělým jahodovým přelivem. Mňam. 
V době Vánoc pak můžete ochutnat Joulutortu, tedy takový větrníček z listového těsta s povidly. A po jídle si dát salmiakki, tedy lékořicový, slanosladký bonbón.

Musím uznat, že finská kuchyně mě velmi příjemně překvapila,vše, co jsem jedla mi chutnalo, a zjištění, že obědy probíhají formou bufetu a stojí něco mezi 8 a 12 Euro, bylo velice milé. Obzvlášť při porovnání se zkušeností z Norska. Myslím, že co nevidět tu najdete články o tom, jak jsem se snažila některé z výše popsaných jídel uvařit i v českém prostředí.

A jaké máte zkušenosti s finskou kuchyní vy? Nebo znáte spíše jiné skandinávské chutě? 

Edit: Tak již jsem ozkoušela jak palačinky tak povidlové větrníčky.

Žádné komentáře:

Okomentovat