středa 10. prosince 2014

Joulutorttu aneb finské vánoční povidlové větrníčky


Nedávno jsem tu publikovala příspěvek o tom, jak mě Finsko kulinářsky velmi příjemně překvapilo (přečíst si ho můžete zde ). A taky jsem v něm slibovala, jak se co nevidět nějaký ten finský recept objeví i na mém blogu. Sliby se mají plnit, a tak vám dnes přináším recept na naprosto jednoduché povidlové větrníčky z listového těsta zvané Joulutorttu. Pečou se tradičně v období před Vánoci (což ve finském podání je už někdy od října) a koupit je pak můžete úplně všude. A řeknu vám, něco podobného bychom měli zavést i u nás. Vystačíte si s dvěmi ingrediencemi - dobrým hotovým listovým těstem a povidly, a půlhodinou času. So simple, so easy, nur kein Stress :)) 
Má to samozřejmě malý háček - úplně původní recept počítá s těstem trošku jiným než listovým (přidávají do něj tvaroh), nicméně má verze s listovým těstem se chuťově vůbec neliší od těch větrníčků, které jsem měla možnost ve Finsku ochutnat. 
Takže: příjemné pečení a Hauskaa Joulua! 

Ingredience (na cca 15ks):
275g listového těsto (musíte mít ozkoušené, které vám chutná - já mám dobrou zkušenost s babickým či rakouským wawelka)
cca 100-150g povidel (měla by být tužší, aby netekla)
1 vejce

Postup:
Listové těsto rozválím (pokud už jsem ho rozválené nekoupila) a rádýlkem či nožem rozkrájím na čtverce. Na těchto čtvercích pak udělám 4 zářezy - viz. obrázek:

Doprostřed pomocí lžičky a nože posadím kopeček povidel. Poté vytvářím větrníčky - pravý roh vzniklého trojúhelníku přiložím doprostřed na povidla a tak pořád dokola.


Poté větrníčky vyskládám na pečící papír na plech a potřu rozšlehaným vejcem.
Vložím do předehřáté trouby - normální na 200°C, horkovzdušná 180°C a peču 15 minut, dokud nejsou větrníčky krásně zlaté.
Po vyndání z trouby mohu ještě pocukrovat, ale není to vůbec nutné. Větrníčky vypadají i chutnají velmi dobře i bez toho.


Pokud by vás zajímaly i jiné finské recepty, můžete se mrknout, jak se dělají např. finské palačinky pannukakku

Žádné komentáře:

Okomentovat