úterý 28. července 2015

Svatojakubský koláč alias Torta de Santiago


Belgičan před pár lety šel pouť do Compostely. Dodnes na to velice rád a často vzpomíná a nezřídka si povzdechne, že by to chtěl jít znovu a tentokráte se mnou. No, uvidíme, kdy nám to vyjde. Když měl tedy v sobotu svátek, věděla jsem naprosto přesně, co mu upeču. Svatojakubský koláč! A musím se pochválit, protože můj nápad měl opravdu úspěch, koláč se povedl a můj oslavenec měl velikou radost. Údajně koláč chutnal přesně tak, jak si ho pamatuje ze své pouti. 

Pro ty z vás, kteří ho neznají, musím poznamenat, že se jedná o koláč sušší. Pokud by vám to mělo vadit, tak ho můžete podávat se šlehačkou s tvarohem nebo třeba s vanilkovou zmrzlinou. Mně osobně víc chutnal až druhý den, jiní ochutnavači ale říkali, že nejlepší byl hned po upečení. 
Taky ještě musím podotknout, že já osobně mám ráda, když je těsto doopravdy tenké. Kdo ho máte radši vyšší, použijte menší formu.

Recept jsem našla u Maryny (blog Laskominy od Maryny) a jen malinkato jsem ho upravila. Šablona k závěrečnému zdobení je pro změnu k nalezení u Kublanky (blog Kublanka vaří doma). 

Ingredience (na formu o průměru 27 cm)
Těsto:
100 g změklého másla
200 g hladké mouky
50 g moučkového cukru
1 vejce
1/3 lžičky mleté skořice
špetka soli

Mouky proseji do mísy, smíchám s cukrem a skořicí. Poté přidám na kousky nakrájené máslo a vejce a rychle zpracuju do těsta. Zabalím do fólie a dám na 30 minut odpočívat do lednice.

Formu vymažu a vysypu hrubou moukou. Dám do ní vychlazené těsto a částečně rukou, částečně malým válečkem ho rozválím do formy a vymačkám až do krajů.
Těsto propíchám vidličkou a vložím do trouby vyhřáté na 160 °C. Peču 15 minut. Poté vyndám.

Náplň:
250 g mletých mandlí
150 g moučkového cukru
4 vejce
citronová kůra z jednoho citronu
1/2 lžičky mleté skořice

Vyšlehám vejce s cukrem do pěny. Přidám nastrouhanou citronovou kůru. Mandle promíchám se skořicí a přidám do vaječné pěny. Promíchám. Tuto směs vyliju na předpečený korpus a uhladím. 
Peču asi 30 minut na 180°C.

Upečený koláč ještě za tepla posypu moučkovým cukrem a nechám vychladnout. Poté podávám. 

Žádné komentáře:

Okomentovat