čtvrtek 11. června 2015

Jahodové galettes se špaldovou moukou


Červen je přenádherný měsíc. Ve vzduchu je už cítit příslib nadcházejících letních prázdnin, zem už začíná být vyhřátá od sluníčka, dny jsou nejdelší v roce. Nevím, jak vy, ale já mám s červnem spojeno spoustu krásných vzpomínek. Kupodivu je většina spojena i s třešněmi. U babičky na zahradě si vždycky v červnu vzpomenu, jak jsme s bráchou a bratrancem po sobě plivali pecky a měli z toho hroznou srandu. Taky si pamatuju, jak jsme na gymplu jeli s kamarády Kmochovu padesátku a do cíle dojeli jako úplně poslední, protože jsme cestou strávili několik hodin na třešních. Pamatuju si i to, jak jsem se svým prvním klukem ležela v třešňovém sadu a nechala se třešněmi krmit. A jak mi můj druhý kluk zjišťoval, kde se ve městě, kde jsem zrovna tehdy žila, dají najít třešňové stromy. A jak jsem s kamarádem v tom samém městě hledala sochu třešniček. Další vzpomínka mě přenáší o pár let později do Maroka, kde jsem si koupila úžasné marocké třešně, na které dostal Belgičan alergii, a jak jsme se tehdy parádně ztratili v Rabatu a měli přitom jen chvíli do odletu. 
S jahodami se mi vybavuje především moje babička. A to, jak mi jahody opatrně skládala do košíčku, abych je bez újmy dobře donesla domů. A já je přitom snědlauž po cestě s kamarády . 
Jahody a třešně jsou prostě magické ovoce. Sladké, červené, velmi zdravé a plné vzpomínek. Miluju je. 

Nejčastěji jahody jím jen tak, s mlékem nebo smetanou. Výborné jsou ale i v této verzi, upečené v křehkém těstě. Jahody můžete doplnit také rebarborou anebo vyměnit za třešně. Inspiraci jsem čerpala v Gurmetu, ale recept jsem si pozměnila k obrazu svému. 

Ingredience (na asi 6 koláčků):
těsto:
80 g hladké mouky
80 g celozrnné špaldové mouky
50 g másla
cca 50 ml vody
špetka soli
1 lžíce cukru moučka

Postup:
Smíchám mouky, sůl a cukr. Přidám na kostky nakrájené vychlazené máslo a udělám drobenku. Poté přiliju studenou vody a rychle splácnu těsto do koule. Je možné, že vody bude potřeba trošinku víc, špalda přeci jen saje. Hotové těsto zabalím do potravinářské folie a dám na hodinu do lednice.

náplň:
250 g jahod
2 rovné lžíce kukuřičného škrobu
1 sáček vanilkového cukru (asi 2 lžíce)


Postup:
Jahody nakrájím na menší kousky. Smíchám se škrobem a cukrem.

Ná závěr:
hrst plátkových mandlí
1 vejce
lžíce cukr krystal

Vyndám těsto z lednice. Rozválím. Hrníčkem o průměru cca 12 cm vykrájím kolečka. Ta přenesu na plech vyložený pečícím papírem. Každé kolečko posypu mandlemi. Poté na něj nanesu jahody. Okraje přehnu přes jahody, aby mi vznikla galettka. Hotové galettky potřu rozšlehaným vejcem a posypu cukrem.

Peču na 180°C asi 30 minut do zezlátnutí. Po vyndání nechám vychladnout. Výborné jsou galettky doplněné zakysanou smetanou.


Žádné komentáře:

Okomentovat