čtvrtek 14. května 2015

Míša řezy, má láska od dětství


Nedávno jsem přemýšlela nad tím, jaká buchta je typicky česká. Co upéct cizincům, když přijedou do Čech. Jako první mě samozřejmě napadly kynuté buchty, povidlové koláče, bábovka a štrúdl. Zároveň jsem si ale říkala, jestli tohle je opravdu to, co bývá v neděli po obědě na českých stolech, to, o co žadoní děti, aby mámy upekly. No a pak mi to došlo. Snad nejklasičtější buchta posledních desetiletí jsou přeci Míša řezy! Recept na ně má snad každá rodina, milují je děti i dospělí, najdete je v cukrárnách, potěšíte jimi každou návštěvu a je v nich pro nás tak typický tvaroh.
Já osobně miluju míša řezy od dětství. Vždycky jsem přemlouvala mamku, aby mi je upekla, a třeba klidně i místo narozeninového dortu. Obvykle to dopadlo tak, že se maminka vymluvila na to, že je to pracné a nebo, že je právě potřeba zdělat jahody, hrušky, jablka, třešně, borůvky... a na to je přece lepší bublanina. Občas mě ale vyslyšela a pak jsem snědla půl pekáče naráz.
Na tuto svou vášeň jsem si vzpomněla minulý týden, když se nám v lednici povalovaly tvarohy. Navíc je teď posledních pár týdnů, kdy ještě není potřeba zpracovávat žádné plody. A tak jsem zavzpomínala na dětství, potěšila své chuťové buňky a přesvědčila se o tom, že stará láska nerezaví :)

Ingredience (na klasický velký plech):

na těsto
6 lžic cukru
6 vajec (rozdělit žloutky a bílky)
2 lžíce oleje
6 lžic hladké mouky
3 lžíce kakaa
necelá lžička prášku do pečiva

Smíchám cukr, žloutky a olej. Z bílků vymíchám (se špetičkou soli) tuhý sníh. Ten postupně,  jemně, nastřídačku s moukou, přidávám ke žloutkům a zlehka vmíchávám. Na závěr přidám kakao a prášek do pečiva. Promíchám a vyleju na máslem vymazaný a moukou vysypaný plech. Dám péct na 180°C asi na 10-15 minut (dokud nebude při testování suchá špejle).

náplň:
alespoň 750 g (polo)tučného tvarohu z vaničky
200 g másla (rozměklého)
150 g moučkového cukru
půl lžičky kukuřičného škrobu

Tvaroh smíchám s máslem a rozetřu tak, aby máslové hrudky byly minimální. Přidám cukr a škrob, pořádně promíchám.
Když je vychladlý upečený korpus, potřu jej rovnoměrně touto tvarohovou náplní. Kdo má rád, může přidat ještě rozinky.

poleva:
40 g másla
110 g čokolády na vaření
1 ledové kaštany

Toto vše rozehřeju ve vodní lázni na hladkou táhlou směs. Ihned tím rovnoměrně potřu tvarohovou vrstvu.
Dám do lednice a nechám alespoň 2 hodiny tuhnout.


Žádné komentáře:

Okomentovat