středa 1. dubna 2015

Zahrádka v truhlíku aneb pěstování bylinek v bytě

Duben je tu a s ním i nejvyšší čas na začátek zahradnických prací. Bohužel už pár let pobývám převážně v Praze, aktuálně v pidibytečku, kde si i o balkónu můžu nechat zdát, a tak má duše vesničana trochu strádá. Okna ale naštěstí máme a kde je okno, tam je i parapet a na parapet se vždycky aspoň jeden truhlík vejde. A protože bydlíme v přízemí, s výhledem do dvorka, nemusím se bát, že můj truhlík přistane při větrném počasí nějakému nebohému chodci na hlavě, ale zároveň mi ho ani nikdo neodnese (leda nějaký soused pod rouškou tmy, ale zatím to žádného nenapadlo). A tak jsem zasela :) Protože to vypadá, že se mým bylinkám zatím celkem daří, přináším vám pár pěstitelských rad, které se vám mohou hodit.

Kde nakupovat v Praze
Nejlepší je to samozřejmě vždycky v zahradnictví, v centru Prahy je toto přání ale dost nereálné. Pár zahrádkářských obchodů jsem ale přece jenom objevila. Ceny jsou ale vyšší než někde na menším městě.

I.P.Pavlova - směrem k Muzeu - zahrádkářské potřeby, kde mají všechno, co na domácí pěstitelství potřebujete a rádi vám poradí.

Biskupská - nepřeberné množství semínek a cibulek, taky ochotní prodavači.

Francouzská - vevnitř jsem nebyla, ale je to specializovaný obchod a vypadá to, že budou zásobení dobře.

Při nejhorším základní semínka seženete třeba i v Albertu.

Jak a do čeho sázet
Obecně se doporučuje sázet semínka do hliněných květináčů, protože lépe propouštějí vzduch. Taky jsou estetičtější. Já jsem volila plastové květináče, které jsem dala vedle sebe do truhlíku a zahrnula hlínou. Je lepší mít pro každou bylinky zvláštní květináč, protože ne všechny se snesou pospolu, některé jsou odolnější než jiné, některé chtějí víc světla a vláhy, jiné méně. Takhle si mohu každou bylinku zavlažovat jak potřebuju. Choulostivější druhy (majoránka, bazalka) mám zvlášť úplně.
Substrát jsem si koupila speciální na bylinky. Byl o něco dražší než obyčejný, ale semínkům se v něm daří opravdu dobře.
Semínka sázejte vždy jen zhruba půl centimetru až centimetr do hlíny, kdyby byly moc hluboko, nedostane se k nim světlo a nebudou mít sílu prorazit takovou "dálku" nahoru.
Po zasetí nezapomeňte na zavlažení, ale jen lehké - v moc mokré hlíně semínka zplesniví a nebo je úplně z hlíny vyplavíte.


Petrželka
Vydrží i mrazík. Než vám vzejde, může to chvilku trvat, tak buďte trpěliví. Vyžaduje teplé a slunné, nebo jen lehce stíněné stanoviště. Zálivku potřebuje spíše vydatnější. Čas od času jí prospěje hnojení.


Pažitka
Také pažitka je odolná. Vzejde poměrně rychle. Prospívá jí částečně stinné stanoviště. Pokud je na slunném, potřebuje častou zálivku.


Bazalka
Bazalku pěstujte nejdříve doma. Mrazík ji může zničit. Vyhovuje jí teplé, slunné, ale zároveň vlhké stanoviště, proto se někdy doporučuje pěstovat ji pod sklem. Od května ji můžete natrvalo přemístit na venkovní parapet.

Kopr
Pokud zakoupíte "zakrslý" kopr, můžete jej bez obav pěstovat v truhlíku. Je nenáročný, svědčí mu spíše slunné stanoviště a přiměřeně zavlažovaná půda. Já ještě čekám, než mi vzejde - sela jsem ho později než ostatní bylinky. 


Majoránka
Majoránka je náročnější. Vzejde až po několika týdnech. Vyžaduje teplé, slunné stanoviště a nesnáší přemokřenou půdu. Nevydrží větší mrazík.

Pokud jste bylinky vyseli příliš nahusto, budete je muset, až povyrostou, vyjednotit. Já to třeba budu muset udělat s petrželkou.

A takhle to bude vypadat, až jednou kromě okenního parapetu budu mít i pár hektarů půdy :))


1 komentář:

  1. Já, co jsem si od doby přečtení tohoto článku uvědomila, že se nějaké bylinky dají pěstovat i doma, tak jsem z toho byla naprosto ohromená a normálně jsem si i vymezila jednu celou místnost na bylinky! Takže pěstování bylinek mne rozhodně baví a budu v tom pokračovat! Přeji hezký den...

    OdpovědětVymazat