neděle 9. listopadu 2014

Tarte Tatin aneb hruškovojablečný obrácený koláč



Jednoho dne jsem byla tak nějak divně unavená, malátná, sedět před počítačem a zpracovávat věci do práce mě nebavilo, že jsem se rozhodla, že si pro zlepšení nálady upeču něco dobrého. Něco, co jsem ještě nepekla. Něco, co bude mít trochu jiný postup, než na jaký jsem zvyklá, čili něco, co mi zase rozšíří obzory. V bedýnce v zahradním domku se krčilo ještě pár scvrklých hrušek, ve sklepě jsou zásoby jablek, a tak bylo jasné, jaké suroviny budou součástí. A protože jsem chtěla výzvu a taky trochu zavzpomínat na bruselské frankofonní časy, rozhodla jsem se pro obrácený koláč sester Tatinových. Zmatkář jsem podobný, takže je to dezert přesně pro mě!
No, musím říct, že volba to byla více než dobrá. Párkrát jsem se u toho sice navztekala, ale věřím, že až ho budu dělat příště, bude to už čistě s úsměvem :-)

Ingredience  (na formu – pánev- o průměru cca 24 cm):
na těsto: Postup i ingredience jsou stejné jako v předchozím receptu, jen mouky i másla můžete dát o maličko méně

na náplň:
3 menší hrušky
6 středně velkých jablek
100g cukru
60g másla
špetička skořice (nemusí být)
citronová šťáva


Postup:
Jablka i hrušky oloupu, odjádřincuju a nakrájím na osminy. Zakápnu citronem.
Do pánve, která se hodí i do trouby, dám máslo a cukr. Na plotýnce zahřívám asi 5 minut, až se začne tvořit karamel. Poté do pánve vyskládám ovoce a posypu skořicí, dusím. S jablky už bych neměla moc míchat, abych nezničila karamel. Počkám, než se odpaří většina vody z ovoce – trvá to asi 15-20 minut. Pak odstavím.
Předehřeju troubu na 180°C. Vyjmu těsto z lednice a rozválím ho do kruhu o něco většího, než je pánev. Přenesu ho na pánev a okraje těsta se snažím ohnout „pod jablka“ – ne že by to úplně šlo. Těsto ostrým nočem na pár místech maličko propíchnu. Vložím do trouby a peču asi 20-30 minut, dokud není těsto zlatohnědé.
Poté vyndám z trouby, nechám 5 minut chladnout a pak překlopím na talíř – nejjistější je, když talíř přesně pasuje do pánve, nehrozí pak sesunutí jablek z těsta.

Tip: K jablkům mohu přidat i nasekané vlašské ořechy. 


Žádné komentáře:

Okomentovat